Zaznacz stronę

Filary dojrzałości i zdrowego poczucia wartości

Świadome podejmowanie decyzji i świadome dokonywanie wyborów

Podjęcie decyzji mając świadomość jej konsekwencji, nawet tych negatywnych. Do tego akceptacja możliwości porażki i wzięcie odpowiedzialności , za te decyzje bez zrzucana winy, odpowiedzialności na świat. Aby podejmować decyzje oparte na wierze , a nie na lęku, trzeba znać swoje potrzeby i pragnienia. Czyli trzeba już znać się trochę i mieć świadomość jakie schematy są w nas, jakie mechanizmy mamy. Trzeba wiedzieć czego chcemy od życia i wiedzieć co sprawia nam radość , gdy to robimy. Wtedy możemy nasze decyzje i wybory nakierunkować tak aby iść w kierunku wyznaczonych marzeń, celów i realizować to co mamy w naszym sercu. Problem przy odpowiedzialności i decyzjach jest taki, że często zrzucamy winę na otoczenie przez co usprawiedliwiamy swoje decyzję oparte na lęku i pełne wątpliwości, które nie prowadzą nas tam gdzie chcielibyśmy iść. Z jednej strony chcemy coś zrobić , a z drugiej boimy się to zrobić. Czujemy się nie pewnie , nie chcemy wyjść z naszej strefy komfortu, albo odkładamy nasze działania. Tu dosyć często kryje się lęk przed opinią innych, przed krytyką , która może być konsekwencjami naszego działania. A więc problem z podjęciem decyzji o wyjściu ze strefy komfortu, kryje za sobą tak naprawdę  strach przed poradzeniem sobie z konsekwencjami. Dlatego tak często zrzucamy z siebie odpowiedzialność , bo boimy się porażki, kary jaka może wynikać z konsekwencji. W tej sytuacji brakuje odwagi bycia sobą , odwagi mówienia swojej prawdy, tego co jest w nas i robienia tego co chcemy. Dojrzała osoba rozumie to i pomimo tego podejmuje decyzje i akceptuje wszelkie możliwe konsekwencję , w tym również krytykę, porażkę, możliwość odrzucenia itp. Czyli tak naprawdę przestajemy się bać odrzucenia, porzucenia i przejmujemy odpowiedzialność za swoje życie. A to nam daje ogromną moc do działania i sterowania swoim życiem. Wtedy również zaczynamy dawać sobie prawo do istnienia i do radości z życia, oraz do brania od życia tego co chcemy. Podejmujemy decyzje zgodne z nami i nie Tworzymy więcej konfliktów wewnętrznych  lub też jak powstaną potrafimy sobie z nimi poradzić szybko.

Akceptacja własnych ograniczeń, swoich wad i słabości bez utraty poczucia wartości.

Odkrywamy że wszelkie oceny , są tak naprawdę nadawaniem etykiet poprzez wartościowującego. Zaprzestanie oceniania siebie, samo karania i biczowania siebie. Gdy masz swoją wartość , która nie jest zależna od opinii i aprobaty innych. Wtedy przestajesz wierzyć swojemu zlęknionemu , cierpiącemu ego i  zaczynasz mieć dystans do siebie. Gdy potrafisz przyjąć krytykę i ustosunkować się do niej, nie traktując jej jednocześnie jako obrazy,  ataku Twojej osoby, bo dobrze znasz siebie i wiesz jaki jesteś naprawdę. Tutaj jest też uczciwość i szczerość względem siebie i widzenie tego jak jest naprawdę z nami i z innymi. Akceptując swoje wady i przyznając się do nich przestajemy projektować je na innych. Zaczynamy wtedy doskonalić siebie i zmienia się nasze spojrzenie. Pojawia się współczucie wobec siebie oraz wobec innych , bo zaczynamy rozumieć ze nie ma ludzi doskonałych, potrafimy zrozumieć wady i słabości innych , przez co zwiększa się też nasza wrażliwość.

Zrozumieniu na co mamy wpływ a na co nie

Zaczynamy rozumieć, że sprawy którymi się do tej pory martwiliśmy, którym poświęcaliśmy tyle naszej energii są tak naprawdę poza nami i że nie są od nas zależne. Przez co przestajemy poświęcać i tracić swoja energie na te sytuacji. Odpuszczamy sobie coraz więcej rzeczy i nie jesteśmy już szarpani przez czynniki zewnętrze. Zaoszczędzoną energie kierunkujemy na swój rozwój i na budowę, tego co chcemy mieć w swoim życiu.

Odróżnienie tego co nam służy a co nie

Poprzez obserwacje siebie i zrozumienie swoich wewnętrznych procesów, możemy oddzielić to co nam zabiera energie i to co nam dodaje energie. Zazwyczaj są to określone schematy działania, nawyki automatyczne, reakcje emocjonalne. Te rzeczy przeważnie zabierają nam najwięcej energii, spokoju i radości z życia. Każdy z nas ma swoje poszczególne rzeczy, jednak dużo z nich często mamy podobnych . Wymienię kilka podstawowych, które zabierają nam energie, a które dodają.

Jednymi z najbardziej destrukcyjnymi nawykami dla nas są według mnie:

  • Nie zwracanie uwagi na to co jemy i jak jemy,
  • Brak aktywności fizycznej, lenistwo, unikanie aktywności fizycznej , zastój energii,
  • Wyobrażanie sobie idealnego siebie, perfekcjonizm, obsesyjne dążenie do ideału z brakiem akceptacji tego jak jest, wypieranie swoich wad i walka z nimi,
  • Martwienie się o wszystko, próba kontrolowania wszystkiego w koło nas , nawet rzeczy na które nie mamy wpływu i które nie są zależne od nas, tworzenie zależności emocjonalnej,
  • Porównywanie siebie/swoich osiągnięć do innych ludzi,
  • Rozrzutność finansowa, brak kontroli nad swoimi finansami, brak znajomości swoich finansów,
  • Ciągłe krytykowanie i karanie siebie oraz obwinianie, negatywna narracja wewnętrzna, podtrzymywanie wiary w nią,
  • Robienie wszystkiego na raz, brak planu i określonego celu, brak etapów działania,
  • Nie kończenie rozpoczętych rzeczy i spraw,
  • Obwinianie świata i zrzucanie odpowiedzialności na czynniki zewnętrzne,
  • Odkładanie zadań i obowiązków na później,
  • Blokowanie tego co chcemy powiedzieć lub zrobić,
  • Brak czasu na relaks i przyjemności, przepracowywanie się, brak równowagi w działaniu i odpoczynku.
  • Ciągłe życie przeszłością lub/i w poczuciu doznania krzywdy. Brak akceptacji i zgody na to co się wydarzyło w przeszłości.
  • Rozpraszanie swojej uwagi w tym zbyt długie siedzenie na portalach społecznościowych,
  • Zakładanie że wiemy co myślą inni bez rozmowy z nimi o tym,
  • Życie w świecie swoich fantazji i marzeń, system iluzji i zaprzeczeń, bez konkretnych działań,
  • Niezadowolenie z tego co mamy, pogoń za czymś czego nie ma,
  • Unikanie i wypieranie swoich emocji, brak znajomości swoich emocji, myśli,
  • Narzekanie, marudzenie, robienie z siebie ofiary losu, co nie znaczy że mamy sobie nie pozwalać na słabość,
  • Wszelkiego rodzaju uzależnienia, obsesje,
  • Nie zwracanie uwagi na reakcje naszego ciała,
  • Brak zadowolenia z tego co mamy,
  • Siłowanie i walczenie ze swoimi emocjami i myślami,
  • Bagatelizowanie swoich potrzeb, nie zwracanie na nie uwagi, wypieranie ich,
  • Brak uczciwości i szczerości, oszukiwanie siebie ,
  • Tracenie energii na rzeczy zbędne, rozpraszanie swojej uwagi,
  • Branie się za wszystko na raz , czyli tak naprawdę za nic,
  • Poddawanie się na starcie, bez prób rozpoczęcia działania,
  • Koncentrowanie uwagi na braku czegoś, nastawienie do tego co mamy,
  • Nie mówienie o swoich emocjach i potrzebach, tworzenie tajemnic i sekretów,
  • Idealizacja innych , wstawianie ich na piedestał,
  • Widzenie tylko jednej strony medalu, brak otwartości umysłu, wąska koncentracja strumienia uwagi.

Nawyki, postawy schematy , które warto w sobie wyrobić to :

  • Medytacja , obserwowanie własnych myśli i reakcji w ciele, ćwiczenie koncentracji i skupienia swojej uwagi, ćwiczenie obecności w tym co robimy,
  • Aktywność fizyczna w zależności od upodobań, ćwiczenia fizyczne zawsze pobudzają energie w ciele i pozwalają na rozładowanie emocji,
  • Robienie nowych rzeczy, próbowanie swoich sił i uczenie się nowych rzeczy, otwarcie się na możliwości i szanse,
  • Zwracanie uwagi na to co się je, dobranie odpowiedniej diety , zwracanie uwagi jakie produkty dodają nam energii a jakie ją zabierają, zwracanie uwagi na to jak reaguje nasze ciało na dane jedzenie,
  • Rozmawianie o swoich emocjach i uczuciach, otwartość i szczerość dodaje nam energii i oczyszcza nas,
  • Koncentracja uwagi do swojego wnętrza, znajomość swoich emocji i reakcji, inteligencja emocjonalna,
  • Mierzenie i kontrolowanie swoich działań i stopnia ich realizacji,
  • Zapisywanie pomysłów na kartce lub w telefonie albo notesie,
  • Czytanie rozwojowych książek,
  • Robienie rzeczy po kolei, technika małych kroków, dzielenie dużych projektów na małe części.
  • Mówienie o swoich emocjach i potrzebach, mówienie tego co się czuje i co mamy w środku,
  • Informowanie o swojej złości,
  • Świadomość że, nie od razu trzeba wszystko zrozumieć, pozwolenie sobie na zagubienie, na chaos,
  • Dystans do siebie , poczucie humoru i dystans do świata,
  • Kontakt z przyrodą, uziemienie itp.,
  • Docenienie siebie za swoje rezultaty i za każde działanie,
  • Skupianie się na drodze i chwili obecnej a nie na wyniku,
  • Sprawianie sobie drobnych przyjemności,
  • Zwracanie uwagi na swój poziom energii,
  • Odpowiednia ilość snu na dobę , w tym wczesne kładzenie się spać,
  • Rozwijanie swoich pasji, słuchanie się swojego głosu wewnętrznego,
  • Trzymanie porządku i nie gromadzenie zbędnych rzeczy, z tym aby nie popadać w perfekcyjność,
  • Skupianie się na rozwiązaniach i możliwościach a nie na samym problemie,
  • Świadome oddychanie nie tylko podczas medytacji ale też w ciągu dnia czy podczas robienia róznych czynności,
  • Pomaganie i życzliwość dla innych, drobne gesty dobroci w ciągu dnia,
  • Zwracanie uwagi na małe, drobne rzeczy i zachwycanie się nimi, podziwianie piękna życia,
  • Dyscyplina i regularność w wykonywaniu zadań, w tym pozwalanie obie na spontaniczność,
  • Proszenie o pomoc , jeśli sobie z czymś nie radzimy,
  • Kiedy mówisz “tak” innym, upewnij się, że nie mówisz “nie” sobie” , działanie w zgodzie ze sobą .
  • Decyzyjność, podejmowanie decyzji i branie odpowiedzialności za nie i za konsekwencje z nimi związane,
  • Mówienie do innych i do siebie ciepłych słów,
  • Sprawdzanie swoich postępów i wdzięczność za nie,
  • Realizacja swoich pomysłów takimi jakie są bez starania się aby były perfekcyjne 😛
  • Wyznaczanie sobie realnych celów do osiągnięcia i realnych zadań,
  • Planowanie swojego dnia i uwzględnianie zarówno działania jak i relaksu,
  • Konsekwencja w działaniu, kończenie spraw, które się zaczęło.

Zrozumienie swoich emocji

Dojrzałość emocjonalna to cecha , która jest pożądana wśród najlepszych menadżerów. Decyduje ona o tym czy nasze decyzje są podejmowane w sposób logiczny, racjonalny . Jasny i przejrzysty umysł potrafi dostarczyć bardzo dużo energii kreatywnej a wraz z nią pomysły, możliwości i szanse . Jasność umysłu pozwala też lepiej analizować posiadane dane i wyciągać prawidłowe wnioski na podstawie tych danych. Im lepsze informacje  i wnioski tym skuteczniejsze później decyzje czy w biznesie czy w życiu prywatnym.

Źródło naszej mocy

Aby były stabilne filary poczucia wartości budulec musi pochodzić z naszego wnętrza, z tego co mamy w środku siebie. A nie z zewnątrz jak nas nauczyło społeczeństwo. Poczucie wartości musi być budowane na czymś czego nie da się odebrać nam. Na faktach w naszym życiu które nie mogą być zmienione przez nikogo. Na naszych umiejętnościach i kompetencjach, naszym doświadczeniu, przeżyciach, zrozumieniu siebie. Na naszym stosunku do siebie i traktowaniu siebie, na naszej mocy mentalnej i podejściu do życia. Nasze talenty, nasza wiedza, nasza inteligencja, to wszystko jest tym co mamy w sobie i nikt nam nie może odebrać. 

Natomiast jeśli utożsamiamy nasze poczucie wartości z tym co na zewnątrz, to w momencie utraty tego zaczynamy cierpieć. Do tego oddajemu naszą moc na zewnątrz i tworzymy lęki przed utratą przywiązań. Stajemy się sterowani wtedy przez nasze otoczenie.